Mnohí ľudia majú názor, že deti sú úžasné bytosti, sú čisté, úprimné a majú nesmiernu fantáziu a jednoduchosť myslenia. To ako niektoré deti však dokážu klamať a prepracovane ublížiť si dokáže len málokto pripustiť. Tie deti, ktoré vedia byť zákerné je nutné do určitého veku ospravedlniť. Nemajú ešte skúsenosti a v niektorých prípadoch ani nevedia čo je správne–nesprávne. Sú zrkadlom alebo výsledkom správania, postojov a výchovy rodičov.
Prípadov kedy deti dokázali zájsť až tak ďaleko, že zničili život iného dieťaťa je nespočetne veľa. Kým sa šikanovanie prevalí, trvá určité obdobie. Počas tohto obdobia dieťa všetko utajuje, má strach pred žalovaním, za ktoré mu môžu hroziť ešte tvrdšie sankcie zo strany aktérov. Niekedy to deti naznačia aj rodičom no nechcú aby to riešili, vtedy tomu rodič neprikladá vážnosť a poslúchne dieťa. V čase kedy je dieťa absolútne vystresované je najdôležitejšie pre komunikáciu a možno práve rozhovory dokážu ovplyvniť smer ale aj zachrániť život. Na druhej strane sú rodičia, ktorých deti sú aktéri. Odsúdime ich? Predsa ich výchova a správanie sa doma je prejavom chovania sa ich dieťaťa. My však nevieme aká je ich výchova. Je mnoho prípadov kedy rodičia boli tí najlepší ako vedeli a ich dieťa to len využilo. Je to ťažké odhadnúť. V školách sú na to i učitelia, ktorí sú mnohokrát k deťom bližšie ako ich vlastný rodičia. Tu nastáva problém, deti sa skôr učiteľov boja, akoby sa im zverili. Tak sa pýtam, kde sú kurzy a výučby pre učiteľov- ako sa chovať v takýchto situáciách a ako im predchádzať? Miesto riešenia hádžu obvinenia na rodičov pričom, áno, všetci vieme, že minimálne šesťdesiat percent pramení odtiaľ. S určitosťou však môžem povedať , že kedy už len tým štyridsiatim percentám pomohli učitelia a okolie, zachránilo by to zopár detí, ktoré môžu mať kvôli šikanovaniu problémy v dospelosti.
Tu už nestačia príkazy: správaj sa slušne, neklam, nežaluj, buď ticho, nebehaj po chodbe. Predsa učiteľ trávi s deťmi polovicu dňa. Kde má rodič záruku, že človek ktorý má ,,vychovávať“ jeho deti, nie je ten čo ich môže zničiť? Keď musí robiť človek, ktorý sa chce stať taxikárom psychotesty aké testy by podľa Vás mali robiť učitelia? Taxikár je zodpovedný bezpečne prepraviť klientov, ktorí využívajú jeho služby z vlastnej vôle z jedného bodu do druhého, pričom jeho neopatrnosť ich môže stáť život. Učitelia sú zodpovední, aby deti niečo naučili, a aby sa deťom v škole nič nestalo, no okrem toho majú neuveriteľný vplyv, a to zasiahnuť do psychiky dieťaťa.
Práve špeciálne testy a kurzy pre učiteľov zamerané na pomoc šikanovaným deťom, by dokázali z veľkej časti vyriešiť tento problém, ktorý neustále pretrváva. Možno sa to ľahko hovorí človeku, ktorý ani nemá deti, a však stretla som sa priamo už z niekoľkými prípadmi, ktoré naznačujú, že je nevyhnutné spraviť krok v tomto smere.
Celá debata | RSS tejto debaty